De laatste tijd zien we het helaas steeds vaker. Nepberichten van "Facebook" via de mail of direct via Messenger. Waarbij bijvoorbeeld het volgende aangegeven wordt:
"Uw Facebook-pagina is gepland voor permanent verwijdering vanwege een bericht dat onze merkrechten heeft geschonden…"
"We hebben vastgesteld dat uw pagina afbeeldingen gebruikt die in strijd zijn met de richtlijnen van Facebook…"
"𝐁𝐞𝐬𝐭𝐞 𝐛𝐞𝐡𝐞𝐞𝐫𝐝𝐞𝐫! We willen u laten weten dat uw account zal worden uitgeschakeld. Dit komt omdat uw pagina of de activiteiten ervan herhaaldelijk in strijd zijn met onze Gebruiksvoorwaarden.…"
“Beste beheerder! Uw account wordt gedeactiveerd. Dit komt omdat uw site of uw activiteiten op de site niet voldoen aan onze Servicevoorwaarden…”
“Geachte manager! Het account van de klant wordt uitgeschakeld. Dit komt omdat uw site of siteactiviteit niet voldoet aan onze Gebruiksvoorwaarden…”
“Attention: Your page will not be published ⚠️ Your Facebook page violates the Community Standards. Our system has received reports from many people about:…”
Er is hier sprake van een "scare tactic" oftewel bangmakerij.
Deze berichten zijn vaak voorzien van een link of button, die niet naar Facebook leidt. De berichten worden verstuurd door scammers/oplichters die hopen dat je dankzij deze bangmakerij op de link te klikt. Dit om je account te beveiligen, of dat je inlogt om te kijken wat voor richtlijnen je geschonden zou hebben. Al met al doen ze er alles aan om ervoor te zorgen dat jij op een link klikt.
Je logt echter niet in op Facebook, maar vult dan jouw inloggegevens in op een webpagina van een scammer/oplichter. Nadat je deze gegevens indient, zijn deze in het bezit van de scammer/oplichter.
Zodra ze toegang hebben tot jouw account, hebben ze vaak ook toegang tot de Facebook-pagina van je makelaardij en alle andere tools die ermee verbonden zijn. Waar de scammers/oplichters voornamelijk naar op zoek zijn, zijn de Facebook Advertentie accounts. Nadat de scammers/oplichters zijn binnengedrongen, zijn ze in staat om bijvoorbeeld advertenties op te zetten voor externe Facebookpagina's. Dit op jouw kosten, want scammers maken zo gebruik van de betalingsmethode die jij gekoppeld hebt aan jouw account. Voordat Facebook dit doorheeft, kan dit duizenden euro's schade opleveren.
Wat zijn zaken waar je op moet letten en wat kun je doen om schade te voorkomen of te beperken?
Je bevindt je nu in het Meta Accountcentrum
Hier klik je op de “Tweestapsverificatie” optie. De onderstaande opties staan hier vervolgens weergegeven. Deze stappen doorloop je met de aanwijzingen die Facebook je biedt.
Ons advies is om de “Tweestapsverificatie” op twee manieren in te stellen:
Tot slot loont het de moeite om te kijken waar je momenteel allemaal bent ingelogd met jouw Facebook-account. Deze optie vind je ook terug op het “Wachtwoord en beveiliging” tabblad binnen het Meta Accountcentrum op:
https://accountscenter.facebook.com/password_and_security
Klik vervolgens op “Waar je bent aangemeld”. Hier klik je op jouw account en vervolgens krijg je een overzicht van alle apparaten die momenteel ingelogd zijn op jouw Facebook-account.
Hier kun je vervolgens gaan opschonen waar nodig. Herken je een apparaat niet, verwijder deze dan. Nu je zojuist “Tweestapsverificatie” hebt ingesteld, kunnen deze onbekende apparaten niet gemakkelijk weer opnieuw inloggen.
Bel of mail gerust met Hjalmar Bruggeman. Hij zal dan zo spoedig mogelijk een nieuw momentje plannen om je verder te helpen. Of plan zelf direct een afspraak in.
Wil je support ontvangen, maar komt het nu even niet uit? Geen enkel probleem, hieronder heb je de mogelijkheid om een afspraak in te plannen.
©2024 eztat | Versterkt je marktpositie